Vi arbetar aktivt med att förhindra smittspridningen av Covid-19 Läs mer här.
Norlandia Hässelgården
Ormängsgatan 10A
165 56 Hässelby
Johanna Fahlander Fallgren
Verksamhetschef
Tel: +46 (0)72 248 07 75
E-post: hasselgarden.verksamhetschef@norlandia.com
Välkommen till Norlandia Hässelgården, ett modernt och trivsamt äldreboende i Hässelby. Verksamheten är belägen i en större samhällsfastighet med tillgång till café, kiosk, frisör, fotvård och bibliotek. I huset finns även ett seniorboende som bidrar till den sociala atmosfären. Hässelgården omgärdas av trevliga bostadskvarter, rogivande grönområden och med promenadavstånd till Hässelby Gårds Centrum och dess caféer, butiker och restauranger.
Verksamheten erbjuder 45 lägenheter fördelade på fem våningsplan med inriktning demens. Varje enhet har mottagningskök, matsal, vardagsrum och balkong eller uteplats där vi umgås, intar måltider och genomför en del aktiviteter. I vår utemiljö erbjuder vi utevistelse och utomhusaktiviteter. Wi-Fi finns i varje lägenhet.
Norlandia driver Hässelgården som egen regi och vi välkomnar äldre personer som är i behov av demensvård. Under ledning av verksamhetschef arbetar omsorgspersonal, sjuksköterskor, arbetsterapeut, fysioterapeut och aktivitetsansvarig med vård och omsorg.
Vi erbjuder en trygg, säker och individanpassad vård och omsorg dygnet runt. Vi arbetar teambaserat där sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut säkerställer den äldres behov av vård och omsorg.
Våra kontaktmän arbetar för att de boende ska trivas och att all omsorg utförs enligt önskemål.
Naturligtvis följer vi Svenskt Demenscentrums råd och rekommendationer.
Mat och måltider är en av höjdpunkterna under dagen. Vi förbereder måltiderna i våra kök och inför servering skapar omsorgspersonalen en lugn, trivsam och harmonisk måltidsmiljö.
Huvud- och mellanmålen serveras i varje vånings gemensamma matsal och för de boende som önskar äta i sin lägenhet kommer vi in med måltiden. Våra matintresserade boende får givetvis delta när vi bakar och förbereder måltiderna.
Vi tillämpar pedagogisk måltid vilket innebär att personalen deltar under måltiderna för att skapa en social och harmonisk atmosfär. Under helgerna sätter vi guldkant på tillvaron för att förhöja stämningen, och naturligtvis firar vi årets högtider och traditioner med traditionsenlig mat och dryck.
Varje dag anordnar vi två aktiviteter/kulturella evenemang. Vår målsättning är att skapa en aktiv, social och meningsfull tillvaro med utevistelse, promenader, gymnastik, bingo och högläsning för att nämna några exempel.
Varje vecka presenteras veckans aktivitetsprogram som är baserat på de boendes önskemål. Programmet redogör även för årets fester och högtider samt besök av lokala föreningar och intresseorganisationer.
Utöver de gemensamma aktiviteterna har våra boende egentid med sin kontaktman för individuella aktiviteter.
Norlandia driver Hässelgården som egen regi och för att få en boendeplats krävs ett biståndsbeslut från din kommun. För mer information om hur du ansöker om en plats, vänligen kontakta kommunens biståndshandläggare.
Välkommen till Norlandia Hässelgården och ett gott liv – varje dag!
Norlandia Hässelgården
Ormängsgatan 10A
165 56 Hässelby
Johanna Fahlander Fallgren
Verksamhetschef
Tel: +46 (0)72 248 07 75
E-post: hasselgarden.verksamhetschef@norlandia.com
Nasrin Nikoobin Borojeni
Enhetschef
Tel: +46 (0)70-193 71 09
E-post: nasrin.nikoobin.borojeni@norlandia.com
Om du söker arbete eller praktikplats var god maila enhetschef.
Sjuksköterskor (måndag-söndag)
Telefon kl. 8-16: +46 (0)70 193 71 19 eller 070 193 71 22
Fax : +46 (0)10 333 47 53
Avdelningar
Ekstammen (plan 0): Ring 0107-612 770 SMS +46 (0)70 193 71 12
Plan 1: Ring 0107-612 771 SMS +46 (0)70 193 71 13
Plan 2: Ring 0107-612 772 SMS +46 (0)70 193 71 14
Plan 3: Ring 0107-612 773 SMS +46 (0)70 193 71 15
Norlandia Hässelgården
Ormängsgatan 10A
165 56 Hässelby
Johanna Fahlander Fallgren
Verksamhetschef
Tel: +46 (0)72 248 07 75
E-post: hasselgarden.verksamhetschef@norlandia.com
Varje månad publiceras ett nyhetsbrev på våra anslagstavlor och genom e-post till anhöriga som anmält sin mailadress. Brevet innehåller information om bland annat större genomförda aktiviteter, eventuella verksamhetsförändringar och planerade aktiviteter nästkommande månad.
Glöm inte att följa oss på Facebook Norlandia Hässelgården
Socialstyrelsen har i uppdrag att undersöka hur de äldre uppfattar äldreomsorgen. Brukarundersökningen Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? är en rikstäckande undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten på äldreboenden.
Se Hässelgårdens resultat från 2020 års undersökning – ladda ner PDF!
Hässelgården - Brukarundersökning 2020.pdf
Norlandia Hässelgården är diplomerade enligt Svenskt Demenscentrums Stjärnmärkt. Stjärnmärkt är en utbildningsmodell inom demens och omfattar kursmoduler och reflektionsträffar som våra medarbetare har genomfört.
Stjärnmärkningen är ett bevis på att vår personal har grundläggande kunskaper om demenssjukdomar och verktyg för att arbeta personcentrerat, något som har högsta prioritet i Socialstyrelsens nationella riktlinjer.
Norlandia erbjuder ett tryggt, aktivt och meningsfullt liv på äldre dagar. Vi utformar våra verksamheter enligt den enskildes behov och önskemål och våra kontaktpersoner har ett extra ansvar att vara behjälplig i alla tänkbara sysslor och aktiviteter. På samtliga verksamheter erbjuder vi dagligen aktiviteter och kulturella evenemang, goda och vällagade måltider samt professionell och ansvarsfull vård och omsorg. Samtliga medarbetare arbetar enligt Norlandias värdegrund och vi eftersträvar att samtliga boende ska uppleva ett gott liv - varje dag.
Vårt samarbete med den enskildes närstående kan inte nog poängteras. En kontinuerlig kontakt och god relation ser vi som en viktig del i vårt omsorgsarbete. Förutsatt att den enskilde så önskar uppmuntrar vi alltid närstående att besöka och aktivt delta i våra verksamheter för att på så sätt skapa en levande, aktiv och social tillvaro.
Genom kontaktmannaskapet och kontinuerliga närståendesamtal uppmuntrar vi våra boende och närstående att kontinuerligt inkomma med eventuella synpunkter och klagomål. Genom att ta del av förbättringsförslag har vi större möjlighet att ytterligare utveckla våra tjänster och därmed skapa en meningsfull tillvaro.
Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Norlandias kompetena, ambitiösa och ansvarsfulla medarbetare är en förutsättning för att vi ska kunna bedriva trivsamma och meningsfulla äldreboenden från Boden i norr till Skåne i söder.
Varje verksamhet leds av en verksamhetchef. Tillsammans med undersköterskor, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, kvalitetschefer, kockar och kultur- och aktivitetsansvariga medarbetare ansvarar de gemensamt för att genomföra individanpassade och kvalitativa vård- och omsorgstjänster på ett professionellt och ansvarsfullt sätt.
Formell utbildning är ett krav för att få arbeta på en av Norlandias verksamheter inom äldreomsorg. Dessutom, för att försäkra oss om att vi kontinuerligt utvecklar våra arbetssätt och tjänster investerar vi i vidareutbildningar med efterföljande handledning för våra medarbetare. Utbildningar sker i form av kurser på verksamheten och utbildningsledare är både interna medarbetare och externa utbildningsföretag.
Norlandia driver äldreboenden på uppdrag av samhället. Det innebär att Sveriges kommuner, som är våra uppdragsgivare, också är kunder till oss. Det är kommunen, inte Norlandia, som beviljar personer med ett vård- och omsorgsbehov möjligheten att flytta in till ett äldreboende som Norlandia driver. När den enskilde fått sin biståndsansökan beviljad av kommunens bistånds-handläggare tar vi kontakt med personen för att planera ett första hembesök inför inflyttningen.
Vi uppmuntrar alltid ett nära samarbete med våra uppdragsgivare. Dels för att kontinuerligt informera om verksamheten och hur arbetet fortlöper, dels för att ta tillvara på kommunens utbud av aktiviteter och erbjudanden som riktar sig till våra boende. Vi ser därmed våra verksamheter som en del i en större helhet då vi tillsammans skapar meningsfulla boenden med utgångspunkt för de äldres bästa.